حل سیستمی مشکلات کسب و کار | نحوه استفاده از این روش کارآمد در کسب و کار

دسته بندی :بلاگ, سیستم سازی ۱۱ تیر ۱۴۰۱ 94

حل سیستمی مشکلات؛ یک استراتژی کارآمد برای کسب‌وکار شما

وقتی کسب‌وکاری را راه‌اندازی می‌‌‌کنید، ممکن است در مسیر پیشرفت خود با موانع و مشکلات غیرمنتظره‌ای روبه‌رو شوید. هرچقدر هم برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های ‌دقیقی را انجام داده باشید، باز هم مشکلات زیادی پیش روی برای کسب و کار شما ایجاد می‌‌‌شوند. به همین دلیل، به عنوان یک کارآفرین باید بدانید که چگونه از پس این مشکلات برآیید و برای آن‌ها راه‌حل و روش‌های ‌موثر پیدا کنید. یکی از به‌روزترین این روش‌ها، حل سیستمی مشکلات کسب و کار است. در این مورد، شما از جهت‌گیری سیستمی برای تعریف مشکلات و یافتن راه‌حل برای آن‌ها استفاده می‌‌‌کنید. در این مطلب با حل سیستمی مشکلات کسب و کار آشنا خواهید شد.

حل سیستمی مشکلات در کسب و کار به چه معنا است؟

حل سیستمی مشکلات در کسب و کار به معنای ایجاد فرآیندهایی است که به‌موجب آن موانعی که در حال حاضر مانع از دستیابی شما به اهداف استراتژیک می‌‌‌شوند، کاهش داده یا از بین می‌‌‌برند. این روش ممکن است در کارهای تیمی، فرآیندهای عملیاتی یا در کل سازمان شما به کار برود.

برای حل موفقیت‌آمیز حل مسائل، باید فرآیندهایی پایداری را ایجاد کنید که به شما در ارزیابی، کشف راه‌حل‌ها، اولویت‌بندی عملیات اجرایی و سنجش پیشرفت کار کمک کند. شما با مستندات کار می‌‌‌کنید، به دنبال شکاف‌ها می‌‌‌گردید، علل اصلی مشکلات را شناسایی می‌‌‌کنید و راه‌حل‌های ‌احتمالی را بررسی می‌‌‌کنید. بدون حل سیستمی مشکلات کسب و کار، نباید انتظار داشته باشید که مشکلات را به شکل کارآمدی برطرف کنید.

چرا حل سیستمی مشکلات، برای کسب و کار شما مهم است؟

در حالی که برخی معتقدند که حل مساله به‌طور طبیعی رخ می‌‌‌دهد، اما در واقع به عنوان مهارتی به شمار می‌‌‌آید که می‌‌‌توانید آن را در طول زمان بهبود ببخشید. مهارت‌های ‌حل سیستمی مشکلات به شما و تیمتان کمک می‌‌‌کند تا با مسائل و تعارض‌های ‌اساسی مقابله کنید. این امر از سطوح بالای مدیریتی شروع می‌‌‌شود. شما به عنوان صاحب کسب و کار باید توقعات خود از کارکنان خود را به صورت شفاف مشخص کنید.

انجام این کار به شما و کارکنانتان کمک می‌کند تا سریعا با مسائل روبرو شوید، مدل سیستماتیک حل مشکلات را به وجود آورده و آن را به‌تدریج اصلاح کنید، چالش‌ها را به فرصت تبدیل کنید. بهترین صاحبان کسب و کار راه‌حل‌هایی جادویی برای حل مشکلات خود پیدا نکردند، بلکه فرآیندها و ابزارهایی را برای دستیابی به موفقیت ایجاد کردند؛ و شما هم می‌‌‌توانید همین کار را انجام دهید.

مشکلات کسب و کار خود را به‌طور دقیق تعریف کنید

وقتی مشکلی برای کسب و کار شما پیش می‌‌‌آید، در وهله اول باید به‌طور کامل بررسی کنید که چه عاملی منجر به بروز مشکل شده است؛ در غیر این صورت ممکن است از استراتژی‌ای استفاده کنید که راه‌حل آن مشکل نباشد. شما ممکن است تنها، علائم اولیه مشکل را برطرف کنید و آن را به صورت ریشه‌ای برطرف نکنید.

برای مثال، اگر متوجه شدید که فروش شما در حال کاهش است، ممکن است به‌سرعت یک برنامه بازاریابی جدید را تنظیم کنید تا بیشتر برند خود را در معرض دید مشتریان قرار دهید. اما باید توجه داشته باشید که کاهش فروش ممکن است تنها نشانه‌ای از یک مشکلی ریشه‌ای باشد. پس اگر مشکلی را تعریف می‌‌‌کنید، باید مطمئن شوید که تمام جوانب آن را به‌خوبی شناسایی کرده‌اید؛ نه صرفا بخش‌های ‌کوچکی از آن. در ادامه جوانب مختلف این امر را با هم بررسی می‌‌‌کنیم:

  • رقابت: ممکن است تبلیغات یا شیوه قیمت‌گذاری رقبا بر فروش شما تاثیر گذاشته باشد. همچنین باید نحوه بازاریابی آن‌ها را هم بررسی کنید
  • مدل تجاری: شما باید بررسی کنید که مدل تجاری کسب و کار شما پایدار است یا خیر و اینکه استراتژی‌های ‌مختلف قیمت‌گذاری یا بودجه‌ریزی را بررسی کنید
  • فاکتورهای اثربخش بر بازار: رویدادهای جهانی و اقتصادی کشور، چگونه بر میزان تقاضای مشتریان و فروش شما تاثیر می‌‌‌گذارد
  • ابزار و منابع: شما باید بررسی کنید که چه عواملی بر گروه‌های ‌کاری سازمان تاثیرگذار هستند و اینکه آیا آن‌ها از ابزار و منابع لازم برای موفقیت برخوردار هستند یا خیر

همسویی کسب و کار با اهداف تعیین‌شده

یکی از موارد مهمی که در حل سیستمی مشکلات کسب و کار باید به آن توجه داشته باشید، همسویی کسب و کار با اهداف تعیین شده است. شما باید بررسی کنید که آیا همه اعضای تیم شما برای یک هدف کار می‌‌‌کنند یا خیر؟ و اینکه آیا اهداف کسب و کار کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را به‌طور شفاف بیان کرده‌اید؟ به همین دلیل بسیار حیاتی است که نقاط کور کسب و کار خود را کشف کنید.

با بررسی تمام جنبه‌های ‌کسب و کار خود ممکن است متوجه شوید که بیشتر از رقبای خود برای تبلیغات هزینه می‌‌‌کنید. در عوض، یک شکاف ارتباطی در تیم شما وجود دارد که منجر به مدیریت نادرست مشتریان جدید و در نتیجه از دست دادن فروش می‌‌‌شود. در این شرایط، اگر به دنبال این باشید که پول بیشتری را صرف تبلیغ برند خود کنید، در واقع بودجه خود را در جایی هزینه می‌‌‌کنید که هیچ مشکلی نداشته‌اید. این امر به‌طور بالقوه منجر به زیان بیشتر می‌‌‌شود. از این رو، مشتریان بیشتری را تنها به دلیل ضعف در ارتباطات داخلی از دست می‌‌‌دهید.

حل مشکلات کسب و کار با تفکر سیستمی

تفکر سیستمی عبارت است از تلاش برای یافتن سیستم‌ها، زیرسیستم‌ها و اجزای سیستم‌ها در هر موقعیت که مطالعات را انجام می‌‌‌دهید. این دیدگاه تضمین می‌‌‌کند که عوامل مهم و روابط متقابل بین آن‌ها را در نظر می‌‌‌گیرید. هر کسب و کار که با مشکل مواجه می‌‌‌شود، می‌‌‌تواند به عنوان سیستمی متشکل از اجزای ورودی و خروجی و عوامل کنترل‌کننده و فرآیندها در نظر گرفته شود. آنگاه برای درک مشکلات و حل آن‌ها، باید بررسی کنید که آیا عملکردهای حیاتی سیستم به‌درستی انجام می‌‌‌شوند یا خیر.

تحلیل SWOT؛ یک روش حل سیستمی مشکلات کسب و کار

همه کسب‌وکارهای به دنبال این هستند که به‌نوعی مشکلات مشتریان خود را حل کنند. شما می‌‌‌توانید به مشکلات ایجادشده برای کسب و کار خود به عنوان یک فرصت نگاه کنید و آن را تبدیل به یک نقطه قوت برای کسب و کار خود کنید. شما با استفاده از تحلیل SWOT می‌‌‌توانید متوجه شوید که آیا واقعا چنین است یا خیر.

تحلیل SWOT ابزاری عالی برای برنامه‌ریزی استراتژیک و در نظر گرفتن دیدگاه‌های ‌متعدد در تخصیص منابع سرمایه‌گذاری جهت حل مشکلات کسب و کار است. این ابزار حتی ممکن است در شناسایی علل اصلی مشکلات به شما کمک کند. چرا که می‌‌‌تواند به‌سرعت نقاط قوت و ضعف کسب و کار شما را مشخص کند. آنگاه با شناسایی فرصت‌ها و تهدید‌های ‌بالقوه می‌‌‌توانید از یافته‌های ‌خود برای به‌کارگیری یک راه‌حل مشخص استفاده کنید.

راه‌حل‌های ‌مشکلات را با تفکر سیستمی شناسایی کنید

امروزه اغلب کسب‌وکارها که به دنبال حل مشکلات خود هستند از تفکر سیستمی استفاده می‌‌‌کنند. یکی از نقاط قوت آن این است که نیاز به مشارکت طبف وسیعی از افراد در فرآیند حل مساله دارد که منجر به طرح دیدگاه‌ها و راه‌حل‌های ‌متعدد می‌‌‌شود. این رویکرد – به‌کارگیری مهارت‌ها و تخصص اعضای شرکت شما برای حل مشکلات بازار – اساس تفکر سیستمی را تشکیل می‌‌‌دهد. شما با استفاده از این روش می‌‌‌توانید برای پیچیده‌ترین مشکلات راه‌حل‌هایی مناسب پیدا کنید. همچنین، می‌‌‌توانید نیازهای مشترک درون سازمان و جامعه هدف را به‌خوبی شناسایی و برطرف کنید.

ارتباط مستمر با مشتری برای حل سیستمی مشکلات کسب و کار

بازاریابی و ارتباط با مشتری از آن دسته اقداماتی نیستند که صاحبان انواع کسب و کار به‌خصوص استارتاپ‌ها یک بار برای همیشه انجام دهند و آن را از لیست خارج کنند. وقتی با یک مشکل مواجه می‌‌‌شوید، باید آخرین باری که بازاریابی کرده‌اید یا چشم‌انداز رقابتی خود را معین کرده‌اید، بررسی کنید.

البته باید توجه داشته باشید که بازاریابی و رویکردی که در ارتباط با مشتریان خود اتخاذ می‌‌‌کنید، برای شما معجزه نمی‌کنند. اما ارزش این را دارد که برای گردآوری اطلاعات کوشش کنید؛ چرا که این منابع اطلاعاتی به شما در درک بهتر بازار هدفتان کمک می‌‌‌کند. به‌علاوه، شما می‌‌‌توانید از نظرات و انتقادات مشتریان خود به عنوان یک منبع اطلاعاتی مهم استفاده کنید.

بدترین کاری که می‌‌‌توانید در هنگام مواجهه با چالش‌ها انجام دهید، این است که خود را از مشتریان خود جدا ببینید و همچنین رقبای خود را به‌کل نادیده بگیرید. بنابراین همواره بازخوردهای مشتریان را دریافت کنید، از آن‌ها نظرسنجی کنید و یک ماتریس رقابتی بچینید.

از تیم‌های ‌پروژه نظرخواهی کنید

تحلیل اطلاعات گرداوری شده را تنها خودتان انجام ندهید. بیان نگرانی‌ها، نظرات و ایده‌ها به افراد یک سازمان اجازه می‌‌‌دهد تا صدای خود را به گوش صاحب کسب و کار برسانند. بازخوردهای آن‌ها به شما کمک می‌‌‌کند تا حرکتتان سریع‌تر و کارآمدتر باشد. تیم‌های ‌پروژه را وارد بحث کنید. چرا که شما آن‌ها را به این منظور استخدام کرده‌اید که در حوزه تخصصی خود در پیشرفت کسب و کار شما سهیم باشند. از تخصص آن‌ها برای پیگیری و جستجوی عمیق‌تر علل اساسی مشکلات و راه‌حل‌های ‌بالقوه استفاده کنید.

اگر کسب و کار خود را به صورت انفرادی اداره می‌‌‌کنید، ارتباط با یک مشاور استراتژیک کسب و کار می‌‌‌تواند برای شما مفید باشد؛ به‌خصوص اگر از لحاظ مالی از توان بالایی برخوردار نباشید. استیفن کاوی می‌‌‌گوید: “قدرت در تفاوت‌ها نهفته است، نه در شباهت‌ها” و از اهمیت تنوع در حل مشکلات کسب و کار صحبت می‌‌‌کند. هرچه تیم خلاق‌تر باشد، می‌‌‌تواند راه‌حل‌های ‌نوآورانه‌تری را برای مشکلاتی که سازمان با آن‌ها مواجه است، ابداع می‌‌‌کند. در واقع این موضوع به اثبات رسیده است که تیم‌هایی که خلاق‌تر هستند، در حل مشکلات کسب و کار عملکرد بهتری دارند.

از برنامه‌ریزی برای حل سیستمی مشکلات کسب و کار استفاده کنید

با بهره‌مندی از تحلیل SWOT و تفکر سیستمی، می‌‌‌توانید با مجموعه‌ای از ایده‌های ‌قوی و داده محور با مشکلات کسب و کار خود روبرو شوید. اما اجرای آن‌ها مستلزم تنظیم بودجه یا برنامه‌ریزی استراتژیک و درک درست از بازار هدف است.

با برنامه‌ریزی در کسب و کار – فرآیند بازنگری منظم استراتژی کسب و کار – می‌‌‌توانید استراتژی‌های ‌خود را با سهولت بیشتری تغییر دهید. شما می‌‌‌توانید تعادلی را برقرار کنید که به شما مکان می‌‌‌دهد که ریسک‌های ‌مربوط به کسب و کار خود را کاهش دهید و در عین حال تیم خود را در مسیر درست قرار دهید.

در طول مسیر، ممکن است تصمیماتی استراتژیک بگیرید، اما آن‌طور که انتظار دارید کارها پیش نرود. در این شرایط بهترین کاری که می‌‌‌توانید انجام دهید، این است که ایده‌های ‌خود را آزمایش کنید و آن‌ها را به‌طور منظم تکرار کنید تا منابع مالی خود را برای اموری که کارایی ندارند، هدر ندهید. این نوع برنامه‌ریزی، ایده‌آل است.

مدل‌سازی سناریوهای مالی مختلف در حل سیستمی مشکلات

هنگامی که در تلاش برای حل مشکلات جدی کسب و کار خود هستید، یکی از بهترین راهکار این است که چند سناریوی مای مختلف را مدل‌سازی کنید. در این بین، ممکن است ایده‌ای که در نگاه اول بهترین ایده به نظر می‌‌‌آمده است، با کمی بررسی متوجه شوید که برای معکوس کردن روند منفی مالی، بیشتر از آنچه فکر می‌‌‌کردید، زمان‌بر باشد. از این رو، به بینش بهتری نسبت به روندهای مالی خواهید رسید.

مزیت واقعی این امر، بررسی رویکردهای تاکتیکی مختلف برای یک مشکل خاص است. برای مثال، ممکن است اگر به‌جای افزایش فروش، استراتژی خود را بر مبنای حفظ بهترین مشتریان خود قرار دهید، در بلندمدت وضعیت بهتری داشته باشید. شما تنها در صورتی می‌‌‌توانید پی به این موضوع ببرید که سناریوهای مختلف را مدل‌سازی کنید. شما می‌‌‌توانید این کار را با استفاده از  spreadsheet‌ها انجام دهید و ابزاری مانند LivePlan می‌‌‌تواند در این زمینه، مدل‌سازی را برای شما آسان‌تر و سریع‌تر کند.

بر جریان نقدینگی کسب و کار خود نظارت داشته باشید

زمانی که به دنبال حل سیستمی مشکلات کسب و کار خود هستید، به جریان نقدینگی و پیش‌بینی‌های انجام‌شده در رابطه با جریان نقدینگی توجه ویژه‌ای داشته باشید. درک این موضوع که شرکت شما در چه زمانی در معرض ریسک اتمام نقدینگی قرار دارد، می‌‌‌تواند به شما کمک کند.

برای تصمیم‌گیری‌های ‌خود از چارچوب معینی استفاده کنید

هنگامی که تمام اطلاعات مورد نیاز خود را برای حل سیستمی مشکلات کسب و کار جمع‌آوری کردید، ایده‌های ‌نوآورانه‌ای را خلق کردید و برخی مدل‌سازی‌های ‌مالی را انجام دادید، ممکن است همچنان احساس عدم اطمینان کنید. این طبیعی است که شما سعی کنید با استفاده از اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده‌اید، بهترین تصمیم را اتخاذ کنید. به این منظور باید از چارچوبی معین برای به‌کارگیری همه آموخته‌های ‌خود استفاده کنید.

با حل سیستمی مشکلات، به کارآفرینی موفق تبدیل شوید

کلید استفاده موثر از روش حل سیستمی مشکلات کسب و کار در سازگاری اجزای سیستم کسب‌وکار شما است. شما ممکن است منابعی فراوان را در مسیری اشتباه و برای مدتی طولانی، هدر دهید. پس همین الان برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی‌های ‌لازم را انجام دهید. به این فکر کنید که اگر کسب‌وکار شما با چالشی بزرگ مواجه شود، چه طور می‌‌‌خواهید با آن مقابله کنید. از مهم‌ترین اقداماتی که می‌‌‌توانید در این زمینه انجام دهید، می‌‌‌توان به ارتباط مستمر با مشتریان، بازاریابی حرفه‌ای و مدل‌سازی انواع سناریوهای مالی احتمالی اشاره کرد که می‌‌‌تواند درنهایت به موفقیت کسب‌وکار شما منجر شود.

Webadmin

Be sure to read the following:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0